Pastaruoju metu klaidžiodamas po socialinius tinklus pamačiau keletą žmonių, kurie į savo pareigų ar užsiėmimo laukelius įrašo labai keistą dalyką - “Web 2.0 ekspertas”, “Nepriklausomas WEB 2.0 žinovas” ir pan. Nelabai suprantu, ką tai reiškia, todėl ir bandau paklausti…

Web 2.0
WEB 2.0 apibrėžimų daug, nesigilinsiu į juos, tačiau liaudiškai kalbant tai yra įvairaus pobūdžio turinio rašymas, rinkimas, apdorojimas, atsijojimas ir pateikimas naršyti tinginčiai, bet įdomių ir subjektyvių žinių išalkusiai visuomenei. Žmogus galintis tai daryti gali pretenduoti vadintis ekspertu, ar ne?..

Neseniai su žmona žiūrėjome kažkokią šiuolaikinį meną propaguojančią laidą ar reportažą per TV. Kai nesupratome net į kurią pusę čia krypsta tas menas, priėjome tokią išvadą, kad meną supranta tik patys menininkai, pižonai ir “elitas” apsimeta suprantą ir diskutuoja kad diskutuotų, o liaudis pakraipo galvas, pagūžčioja pečiais ir numykę “oooo, menas…” ar “nu, gražu…” nebesuka dėl tų vaizdinių daugiau galvos. Gal tas pats gali būti pritaikyta ir kitoms sritims, o tarp jų ir WEB 2.0?

Taigi, kyla rimtas klausimas, ar žmogų, kuris rašo blogą, žino keletą kitų blogų, seka juos per RSS ar kitų skaitytuvų pagalba gali būti vadinamas WEB 2.0 ekspertu? O gal prie blogo rašymo dar reikia mokėti savo blogą apipavidalinti, pristatyti visuomenei socialiniuose tinkluose, prižiūrėti SEO reikalus šiek tiek daugiau nei tinkamų raktažodžių parinkimą? Paprastai tokie žmonės vadinami blogeriais, nes jie blogus rašo ir rūpinasi jų lankomumu. Nežinau kaip pavadinti tuos žmones, kurie tik skaito daug blogų ir į visus klausimus apie tam tikrų sričių dalykus gali atsakyti per 10 minučių 5 nuorodomis į lietuviškus ar angliškus blogų įrašus? Gal jie ir yra WEB 2.0 ekspertai? Neeee… Jei taip būtų, ekspertų būtų daugiau nei rašančiųjų - tikrųjų blogerių.

Web 2.0Jei žmogus dalyvauja visuose didžiausiuose socialiniuose tinkluose ir ten nuolatos buria savo draugų ar draugų draugų ratus, jis gali būti pavadintas socialinių tinklų žiurke. Žiurkė yra paprastas gyvūnas pasižymintis ištverme, landumu, prisitaikymu prie bet kokių sąlygų, įkyrumu, žingeidumu ir nuolatiniu alkiu. Kai kam žiurkės kelia neigiamas emocijas, kai kas jų bijo, bet kai kas jas augina namie narveliuose, duoda vardus ir kartais elgiasi geriau nei su savo artimiausiais žmonėmis. Paradoksalus padaras, bet jis labiausiai atitinka tokio socialinių tinklų žmogaus apibūdinimą. Socialiniai tinklai pilni visokios informacijos ir naujai į juos atėję žmonės dažnai norom nenorom įsivelia į didžiausius informacijos ir jos panaudojimo galimybių šiukšlynus. Prisiminkite savo pradžią Facebooke ar MySpace, kai netyčia esate išsiuntę visiems savo kontaktams pakvietimą naudotis kokia nors niekam nereikalinga programa, su kurios “išgaudymu” iš savo profilio vėliau užgaišote visą pusvalandį… Taigi, jeigu “žiurkė” yra mėgėjas, tai kas yra socialinių tinklų profesionalas? Ar tokiu žmogumi galime vadinti visus a la marketingistus, kurie kuria savo firmų puslapius, dalyvauja diskusijose ir lyg netyčia pamini savo firmos produkciją, prie savo slapyvardžio ar vardo prirašo savo firmos puslapio adresą, lenda draugauti tik su konkurentais arba tik su susijusių sričių žmonėmis? Ar savo mikrobloguose (Twitteryje ar savo statusuose) daugiau deda nuorodų į savo veiklos informaciją nei rašo, kaip juos “užp$%^sa” žmona/vyras, dėstytojas, blogas oras ar šįrytinės pagirios po audringo trečiadienio? Ar dedamos nuotraukos vaizduoja striptizą ant stalo, cigarečių dūmuose paskendusį girtą veidelį, visas įmanomas pirštų kombinacijas, ar kreivas šypsenėles iš korporatyvinio pasiplaukiojimo baidarėmis ar kokio seminaro afterparty su pusiau atlaisvintais kaklaraiščiais? Gal ne koks pavyzdys apie nuotraukas, nes daugelis žmonių rūpinasi savo įvaizdžiu prieš potencialius darbdavius ar esamus klientus… Jei aš būčiau vadovas, atkreipčiau dėmesį į savo būsimojo darbuotojo socialinį gyvenimą, nes jei tokio nėra - anksčiau ar vėliau darbuotojas pratruks (aktyvus socialinis gyvenimas “nuleidžia gazą” nuo darbinės rutinos ir streso - paklauskite psichologų). Taigi, kas yra ekspertas - tas kuris išbando viską ir dalyvauja visur, ar tas kuris laikosi tik savo interesų rato ir iš jo neišeinančios informacijos bei valdymo įrankių?

Web 2.0 apima ne tik turinio parengimą ir platinimą visais įmanomais kanalais, bet ir išmanymą kaip turinį reikia parengti, kad jį platintų už tave visa tavo suburtų skaitytojų armija. Sutinkate?.. Ekspertas yra toks žmogus, kuris pamatęs 17 skirtingų blogų įrašų apie Facebooko 150 milijonų vartotojų surinkimą sugebės atrinkti autoteringiausią ir įdomiausią, ir būtent juos pacituoti savo rašomame bloge. Ekspertas gali kristalizuoti tam tikras mintis, kurios nuskambėjo kažkokio plačiosioms masėms nežinomame blogo komentarų puslapyje, ir pateikti jas kaip savas. Keista, bet mano išvardintas savybes turi profesionalūs žurnalistai, tad prie ko čia WEB 2.0, jei galima eiti dirbti į bet kurį kompiuterinį leidinį?

Web 2.0 ekstepertais žurnalistų vadinti negaliu, nes visiems aišku, kad pagrindinė žurnalisto vertybė turi būti objektyvumas, tik šioje srityje objektyvumu net nekvepia. Priešingai, labiausiai vertinama pirmuoju asmeniu pristatoma informacija, nuomonė, išvados, kritika, pastabos, komentarai, produktų savybių aprašymai (pageidautina su demonstraciniu video iš YouTube) ir tik paskutinėje vietoje - naujiena… Subjektyvumas valdo internetą, nupirktas objektyvumas - tradicinę žiniasklaidą, grynasis objektyvumas minimas tik filosofiniuose kūriniuose ir įstatymuose, reguliuojančiuose informacijos sklaidą.

Užsienyje ekspertais dažnai laikomi žmonės, kurie parašė storą knygą apie tai kaip praturtėti, arba kaip pasiekti aukštumų tam tikroje srityje. Bet kuris sėkmingas verslininkas tam tikroje rinkoje pradirbęs 10 metų turi moralinę teisę rašyti knygą apie savo patirtį ir pateikti gal kokį 10% pavyzdžių iš savo patirties (visos nesutalpinsi, nes išeitų ne 300 puslapių, bet 2600 psl. knygiūkštė). Iš tikrųjų ekspertais jie tampa tik tada, kai tokios knygos parduodamos šimtatūkstantiniais tiražais ir sukrauna neblogą kapitalą. Lietuvoje knygas rašyti - nepopuliaru. Be to jei rašai knygas - netampi iš karto rašytoju… Paklauskite Stano apie jo, kaip rašytojo patirtį :) Taigi Lietuvoje popierinių WEB 2.0 ekspertų nėra… O gal yra tik apie juos nežinom?

Aš jau pasimečiau, nes taip ir nesupratau, kas yra tas WEB 2.0 ekspertas?


blogą rašantis
į klausimą atsakantis nuoroda vietoj žmoniško paaiškinimo
socialinių tinklų žiurkė
žurnalistas
kiekvienas iš mūsų, dalį savo bendravimo įgūdžių perkėlę į virtualiąją erdvę
aplink vien tik apsišaukėliai, nes ekspertų nėra Lietuvoje

Rodyk draugams